Quan parlàvem de la reproducció o els
depredadors ja ens hem preguntat sobre el cicle vital dels cargols i n’hem
exposat les idees, però en aquesta entrada estirem una mica més el fil.
Observant els cargols adults del terrari ens
preguntem sobre el seu passat, el seu present (ara) i el seu futur.
El seu passat, com neixen?, l’hem
desenvolupat quan hem parlat d’hermafroditisme i reproducció.
Com sabem que ara (present) que els estem observant són adults? Perquè tenen la closca dura i formada, són
carnosos i estan preparats per a la reproducció. O sigui, han sofert canvis significatius respecte l’etapa
anterior. Però, han crescut molt? Quan paren de créixer?
I el futur? Se’ns va morir un cargol.
Perquè aquell i no un altre? Vam fer alguna cosa malament en la seva cura i
alimentació o se li va acabar el seu temps de vida biològic? Quants anys viuen
en llibertat? Dependrà més de la seva biologia o dels depredadors de l’entorn i
les condicions ambientals com la contaminació?
Quines etapes passen des que neixen fins que
es moren?
Per passar d’una etapa a l’altre sempre hi ha
un canvi? Sí. Quins canvis? Què passarà perquè es produeixi aquest canvi? Fem
hipòtesis: canvis físics i fisilògics, variació de necessitats vitals i del
medi, canvis en les funcions vitals, dependència o no dels adults, ... Com són
aquests canvis? Quantitatius (mida, pes) i qualitatius (transformació,
maduresa).
Comparem amb una espècie amb un cicle vital
més conegut i visible com un cuc de seda. Hem trobat que tant els cargols com
els cucs de seda s’ajusten al calendari escolar, per tant, són una bona opció
per a la observació d’un ésser viu a l’aula.
Pensem que una diferència important en relació
a altres espècies és que hibernen. Poden estar molt temps sense menjar ni
beure, bé perquè el seu cicle biològic ho mana o bé perquè en condicions
adverses tenen aquesta defensa.
El cicle de vida del cargol ens ha portat a
entendre sobre la diversitat d’espècies. La diversitat d’espècies depenen del
cicle de vida, i alhora, els cicles de vida de totes les especies depenen de
les altres.
Totes les espècies passen per les mateixes
etapes? Perquè els homes triguem tant temps en esdevenir adults en relació a la
resta d’animals? Perquè som més complexos i desenvolupats i tenim la capacitat
d’aprenentatge (plasticitat cerebral).
El cargol porta la seva closca al damunt, és la seva casa?, s'amaga i es defensa del entorn... sols viatge sovint o sempre esta en eñ mateix territori ?
ResponEliminaen definitiva son nomades o sedentaris ?