dimarts, 16 de desembre del 2014

Cicle vital


Quan parlàvem de la reproducció o els depredadors ja ens hem preguntat sobre el cicle vital dels cargols i n’hem exposat les idees, però en aquesta entrada estirem una mica més el fil.

Observant els cargols adults del terrari ens preguntem sobre el seu passat, el seu present (ara) i el seu futur.

El seu passat, com neixen?, l’hem desenvolupat quan hem parlat d’hermafroditisme i reproducció.

Com sabem que ara (present) que els estem observant són adults? Perquè tenen la closca dura i formada, són carnosos i estan preparats per a la reproducció. O sigui, han sofert canvis significatius respecte l’etapa anterior. Però, han crescut molt? Quan paren de créixer?

I el futur? Se’ns va morir un cargol. Perquè aquell i no un altre? Vam fer alguna cosa malament en la seva cura i alimentació o se li va acabar el seu temps de vida biològic? Quants anys viuen en llibertat? Dependrà més de la seva biologia o dels depredadors de l’entorn i les condicions ambientals com la contaminació?

Quines etapes passen des que neixen fins que es moren?
Per passar d’una etapa a l’altre sempre hi ha un canvi? Sí. Quins canvis? Què passarà perquè es produeixi aquest canvi? Fem hipòtesis: canvis físics i fisilògics, variació de necessitats vitals i del medi, canvis en les funcions vitals, dependència o no dels adults, ... Com són aquests canvis? Quantitatius (mida, pes) i qualitatius (transformació, maduresa).







Comparem amb una espècie amb un cicle vital més conegut i visible com un cuc de seda. Hem trobat que tant els cargols com els cucs de seda s’ajusten al calendari escolar, per tant, són una bona opció per a la observació d’un ésser viu a l’aula.

Pensem que una diferència important en relació a altres espècies és que hibernen. Poden estar molt temps sense menjar ni beure, bé perquè el seu cicle biològic ho mana o bé perquè en condicions adverses tenen aquesta defensa.

El cicle de vida del cargol ens ha portat a entendre sobre la diversitat d’espècies. La diversitat d’espècies depenen del cicle de vida, i alhora, els cicles de vida de totes les especies depenen de les altres.

Totes les espècies passen per les mateixes etapes? Perquè els homes triguem tant temps en esdevenir adults en relació a la resta d’animals? Perquè som més complexos i desenvolupats i tenim la capacitat d’aprenentatge (plasticitat cerebral).





1 comentari:

  1. El cargol porta la seva closca al damunt, és la seva casa?, s'amaga i es defensa del entorn... sols viatge sovint o sempre esta en eñ mateix territori ?

    en definitiva son nomades o sedentaris ?

    ResponElimina